Khamis, 11 Ogos 2011

Dr Chen Man Hin, Penasihat DAP...

KokWah Tan :
 
Cerita di sebalik simbol Rocket: Dr Chen Man Hin


 
Pada bulan Ogos / September tahun 1965, sekumpulan kecil penyokong yang diketuai oleh Devan Nair, bertemu dan membincangkan masa depan. Ahli-ahli kumpulan ialah Devan Nair, Dr S Seevaratnam, seorang peguam Xavier, Goh Hock Guan, Chan Kok Kit, Walter Loh, Peter Dass, dan saya sendiri. Meskipun dalam keadaan suram, kita semua sebulat suara bersetuju untuk membentuk sebuah parti baru. Ia adalah ... memutuskan bahawa perjuangan untuk masyarakat yang lebih adil dan saksama mesti diteruskan, Walau bagaimanapun menakutkan tugas.

Saya telah dilantik sebagai pengerusi dan Devan Nair adalah setiausaha agung. Parti yang baru memohon untuk pendaftaran. Kelulusan pendaftaran telah berjaya pada tahun 1966. Jawatankuasa memilih nama Parti Tindakan Demokratik untuk parti baru.

Seterusnya, jawatankuasa itu membincangkan simbol untuk parti. Selepas mendapat pandangan ahli-ahli dan penyokong parti, ia telah dipersetujui bahawa simbol perlu roket. Pada masa itu, perjalanan ke ruang angkasa menjadi berita utama di seluruh dunia.

Oleh itu, roket melambangkan masa depan yang baru bagi negara yang progresif. Bulatan biru telah dipilih untuk mewakili perpaduan semua kaum. Roket juga mempunyai enjin jet yang menunjukkan bahawa kumpulan etnik utama akan bekerjasama untuk kemajuan Malaysia.

Tiada ulasan: