Rabu, 27 April 2011

Wikileaks dedah butiran dua rakyat M'sia di Gitmo


Maklumat asas dan siasatan risikan Amerika Syarikat berhubung dua tahanan rakyat Malysia di penjara Guantanamo Bay kini boleh didapati di laman sesawang WikiLeaks.

NONELaporan yang ditulis pada 2008 itu mengesyorkan supaya tahanan lanjutan dikenakan ke atas Mohamad Nazir Lep (kiri), 35 dan Mohd Farik Amin, 36. Maklumat ini sebahagian daripada hasil risikan 779 fail sulit yang didedahkan berhubung tahanan di penjara kem berkenaan.

Pendedahan pertama disiarkan pada 24 April lalu manakala selebihnya dijangka akan dimuat-naikkan dalam tempoh sebulan untuk tatapan umum.

Menurut laporan itu, Mohamad Nazir (yang juga dikenali sebagai alias 'Bashir Lap' dan 'Lilie' antara lain) dan Mohd Farik (juga dikenali sebagai 'Yazid Zubair' bersama beberapa nama lain) mengaku adalah anggota kumpulan al-Qaeda, dan mempunyai rangkaian dengan kumpulan pertubuhan militan Asia Tenggara, Jemaah Islamiyyah (JI).

NONEKedua-dua mereka ditahan kerana disyaki terbabit dengan kegiatan pengganas 2003 - Mohamad Nazir dicekup ketika di Thailand manakala Mohd Farik (kanan) pula di Kemboja. Mereka dipindahkan ke Guantanamo pada 4 September 2006.

Unit risikan Amerika Syarikat mempercayai mereka adalah sebahagian daripada kumpulan pembunuh berani mati yang terbabit merancang untuk merampas pesawat komersial selepas gelombang kedua 11 September dan kali ini dirancang di Los Angeles.

Laporan itu juga menamakan beberapa yang lain dalam 'sel pengganas' yang sama terbabit dalam plot tersebut termasuk tiga tahanan Akta Keselamatan dalam Negara.

NONEMenurut laporan yang dikeluarkan oleh Tentera Laut Amerika, Laksamana Madya DM Thomas Jr, Mohamad Nazir mengakui dirinya direkrut bersama Mohd Farik di sebuah masjid di Kuala Lumpur selepas menghadiri sebuah ceramah oleh pemimpin JI Riduan Isomuddin.

Mohamad Nazir dipetik berkata kedua-dua mereka berjumpa di sebuah firma arkitek, tempat beliau bekerja. Dia kemudiannya berjumpa Riduan di Bentong dan bersetuju menjalani latihan ketenteraan di Afghanistan. Kedua-dua mereka dianggap oleh perisik Amerika sebagai 'banduan nilai tinggi' yang boleh 'dieksploitasi lanjut' bagi maklumat berhubung plot kemungkinan keganasan yang lain.

Tiada ulasan: