Khamis, 21 April 2011

Geng Mamak Be End bergaduh,,

Bekas Presiden MCA Ong Tee Keat menyifatkan Dr Chua Soi Lek sebagai “pembohong dan hipokrit yang menjijikan” bersabit keputusan MCA menerima jawatan dalam Kabinet meskipun parti itu kalah teruk pada PRU 2008.

Soi Lek yang kini menerajui MCA mendakwa bahawa Tee Keat dan bukan beliau, bertanggungjawab membenarkan MCA menerima pelantikan jawatan Kabinet dan kedudukan lain dalam kerajaan BN walaupun parti itu kalah teruk pada pilihanraya lalu, khususnya pada DAP.

Dalam satu kenyataan, Tee Keat berkata tuduhan Soi Lek itu mengandungi kesilapan fakta memandangkan beliau (Tee Keat) hanya menjadi Presiden MCA pada 18 Oktober 2010.

Presiden parti ketika PRU lalu adalah Ong Ka Ting.

Tee Keat berkata setelah dipilih menjadi Timbalan Presiden MCA pada tahun lalu, Soi Lek sendiri tidak pernah mengumumkan hasrat untuk menolak sebarang perlantikan menganggotai kerajaan.

Ong Tee Keat mula "serang" Soi Lek!

“Majlis Presiden yang turut dianggotai oleh beliau, memberikan mandat kepada saya untuk menguruskan perkara itu dengan Perdana Menteri baru (Datuk Seri Najib Tun Razak),” kata Tee Keat.

Tee Keat berkata tindakan Soi Lek untuk bingkas menuduhnya menunjukkan Presiden MCA itu masih mempunyai “prejudis politik” terhadap beliau.

Beliau turut menyifatkan Soi Lek sebagai hipokrit kerana menerima pelbagai jawatan dalam kerajaan sebaik sahaja diangkat menjadi Presiden MCA tahun lalu iaitu pada Mac.

Ini termasuk Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang dan Majlis Ekonomi Kerajaan yang ditubuhkan oleh Najib.

Selain itu, Soi Lek tidak membantah, malah “menguruskan’ perlantikan anaknya Chua Tee Yong sebagai Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dalam Kabinet Najib, kata Ong,

Isnin lalu, Soi Lek menunding jari kepada Tee Keat apabila dibidas kerana mencadangkan SUPP menolak sebarang jawatan dalam kerajaan negeri Sarawak ekoran kekalahan terbesar parti itu pada pilihanraya negeri yang lalu.

Tiada ulasan: