Isnin, 10 Oktober 2011

Bas no 54..

Sepasang somi isteri melawat Kuala Lumpur, untuk pertama kalinya. Mereka mahu melihat bangunan PutraJaya. Malangnya, mereka sesat, dan mereka bertanya kepada seorang pegawai PDRM.

    "Maafkan kami, pegawai, bagaimana hendak  ke PutraJaya?"

    Pegawai itu menjawab, "Tunggulah di bas stop ini, dan naik bas nombor 54. Ia akan membawa anda di sana." Mereka  mengucapkan terima kasih kepada pegawai PDRM dan terus menuju ke bas stop.

    Tiga jam kemudian, pegawai PDRM itu kembali ke kawasan yang sama, dia terkejut, pasangan somi isteri itu masih menunggu di perhentian bas yang sama.  

Pegawai PDRM menghampiri pasangan tersebut dan berkata, "Maafkan saya, tetapi untuk sampai ke bangunan PutraJaya, saya kata tunggu bas nombor 54. Tiga jam sudah lalu. Kenapa masih menunggu?"

    Pasangan itu menjawab, "Jangan bimbang, tuan pegawai, bas 54 akan sampai tak lama lagi. Bas yang ke 45  baru saja berlalu!"


Moral Cerita: Apabila diasak dengan benda yang sama selama 54 tahun, kita akan sentiasa rasa puashati dan kita anggap kita faham, tetapi yang sebenarnya kita tidak faham apa yang cuba disampaikan. Zaman berubah, teknologi berubah, kenapa pemikiran kita masih tidak berubah?

Tiada ulasan: