Jumaat, 20 Mei 2011

Raja Noor Jan Waris Kesultanan Melaka Dan Perak?

I
POH, 19 Mei (Bernama) — Persatuan Waris Kerabat Negeri Perak (PWKNP) pada Khamis meminta Raja Noor Jan Shah Raja Tuah supaya berhenti daripada membuat dakwaan bahawa beliau adalah pewaris Kesultanan Melaka dan Perak kerana dakwaan yang dibuat tidak berasas sama sekali.

Setiausaha Kehormat PWKNP Raja Omar Ikram Raja Abdullah Omar berkata PWKNP telah menjalankan siasatan dan kajian berhubung salasilah (nasab) Sultan Perak ke-22 Sultan Abdullah Mohamad (1851-1857) dan didapati Raja Noor Jan tiada dalam salasilah berkenaan.

“Ternyata beliau bukan seorang anak raja atau waris…kalau waris sah tuntut lain lah tetapi ini dari orang yang tidak ada kena mengena langsung,” katanya pada sidang akhbar di sebuah hotel di sini pada Khamis.
Raja Omar Ikram berkata PWKNP membuat sidang akhbar itu bagi memberi penjelasan kepada semua pihak terutama mereka yang keliru kerana dakwaan yang dibuat Raja Noor Jan sejak tahun 2006 adalah penipuan dan pemalsuan fakta.

Beliau berkata awal bulan ini sebuah rangkaian televisyen telah menyiarkan lagi dakwaan Raja Noor Jan sebagai waris Kesultanan Melaka dan mendakwa sebagai bakal Sultan Perak ke-35.
“Kami rasa terhina dan gusar dengan tuntutan oleh Raja Noor Jan dan tidak mahu dipersendakan…(Kesultanan) Perak mempunyai sistemnya sendiri bagi mewarisi kesultanan iaitu Raja Muda, Raja Di Hilir dan diikuti raja-raja bergelar…bagaimana seseorang mahu menjadi Sultan tanpa melalui proses itu,” katanya.

Mengenai dakwaan Raja Noor Jan bahawa beliau waris Sultan Perak ke-22 melalui anakandanya Raja Alang Abdul Rahman, Raja Omar Ikram berkata Raja Alang Abdul Rahman tidak wujud tetapi ada anakanda Sultan Perak ke-22 yang bernama Raja Pandak Abdul Rahman.

Beliau berkata waris dan kerabat Raja Pandak Abdul Rahman boleh dinasabkan hingga kini dan keturunannya turut menjadi anggota PWKNP yang mempunyai kira-kira 400 anggota selepas ditubuhkan tahun lepas.

“Kami mempunyai biro nasab dan telah menyiasat saudara mara Raja Noor Jan yang terdapat di Kampung Raja dan Kampung Teluk Perang di Parit, Perak dan mereka mengakui bukan keturunan raja…kami yakin Raja Noor Jan telah memutar belit salasilah Sultan Abdullah bagi mengukuhkan dakwaannya,” katanya.
Ditanya sama ada PWKNP akan membuat laporan polis terhadap Raja Noor Jan, beliau berkata ia akan dipertimbangkan jika Raja Noor Jan masih meneruskan dakwaan.

Raja Omar Ikram berkata salasilah Sultan Abdullah Mohammad 1 juga boleh dilihat daripada buku “A History of Perak” karangan R.O. Winstedt dan R.J. Wilkinson yang ditulis pada 1934 dan tiada dicatatkan Raja Alang Abdul Rahman sebagai seorang daripada anakandanya.

Raja Omar Ikram berkata Raja Noor Jan dipercayai telah membuat tuntutan dengan menulis surat kepada beberapa pihak dan beliau berharap dengan penjelasan oleh PWKNP, semua pihak terbabit tidak lagi memberi layanan kepada Raja Noor Jan.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kenapa kecoh benda kecik....sedangkan bagaimana Raja Nazrin boleh bawak title raja muda?....dan kalo kita baca suratkhabar star, selalu dinyatakan bahawa Raja Nazrin adalah pewaris kesultanan Perak selepas Raja Azlan Shah!...Bagi saya ini adalah satu perkara paling salah untuk diperkatakan ....kerana Raja Nazrin tidak berhak menaiki tahkhta kesultanan Perak selepas kemangkatan Raja Azlan Shah nanti!...

The MIND!!!

Tanpa Nama berkata...

boleh tahan gak BUTE SEJARAH ko ni ek!!! apa dalil yang mengatakan yang Raja Nazrin tidak layak untuk menaiki takhta kesultanan Perak?? Jawab la kalon ko pandai sangat!!

Tanpa Nama berkata...

Kenapa ANAK sultan Idris yang meninggal itu tak naik jadi soltan?.......

sapa yang bebenor BUTENYER?????

Kenapa di Negeri Perak ada beberapa keluarga dan ada beberapa orang bergelaran?.....

Bagaimana kerajaan Perak terbentuk?.....siapakah Sultan Muzaffar Shah 1?.......

Jawablah soklan2 ni kalo nak berhujjah pasal Raja Nazrin itu....

The MIND!!!