Khamis, 16 Jun 2011

Pemutihan yang mungkin menghitamkan...


Kementerian Dalam Negeri akan memulakan program pemutihan dan pengampunan terhadap hampir dua juta pendatang asing tanpa izin di negara ini mulai 1 Julai ini.

Pemutihan ini secara kebetulan atau dirancang tiba-tiba?


Pemutihan yang jika tidak diawasi sebaiknya bakal menjadikan hitam atau gelap cita-cita Pakatan Rakyat untuk mengambil alih pentadbiran di Putrajaya..

Jika dari 2Juta itu 30% diputihkan dengan diberikan IC palsu.. dan didaftarkan sebagai pengundi maka Pakatan hanya mampu berangan-angan untuk ke Putrajaya..



Mampukah kita untuk membantah jika 30% dari mereka iaitu sejumlah 600,000 didaftarkan sebagai pengundi bila setiap kali membuat satu bantahan kita perlu membayar RM30?

Dengan dihadkan seorang hanya boleh membantah 10 nama sahaja dan setiap bantahan dikenakan bayaran RM30 bagi setiap satu bantahan, sejumlah RM18Juta diperlukan untuk membantah sahaja..



Pemutihan dua juta Pati bermula Julai

KOTA BAHARU: Kementerian Dalam Negeri akan memulakan program pemutihan dan pengampunan terhadap hampir dua juta pendatang asing tanpa izin di negara ini mulai 1 Julai ini.


Timbalan Menteri Dalam Negeri Lee Chee Leong berkata mulai tarikh itu, semua pengambilan pekerja asing akan dibekukan bagi memastikan program pemutihan dan pengampunan warga asing tanpa izin berjalan lancar.

“Kita juga sudah senarai pendek 200 syarikat swasta yang akan terlibat menguruskan pendatang tanpa izin itu,” katanya kepada pemberita selepas menyerahkan sijil kewarganegaraan Malaysia kepada 14 orang yang telah memohon taraf kewarganegaraan sejak setahun lalu di sini hari ini.


Lee berkata program penyelesaian menyeluruh pendatang asing tanpa izin atau Program 6P itu dilaksana melalui pengwujudan sistem pendaftaran yang merangkumi pengambilan biometrik semua pendatang asing tanpa izin di Malaysia.


Enam pelan tindakan


Program itu meliputi enam pelan tindakan melibatkan pendatang asing tanpa izin iaitu pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran.

Lee berkata objektif pemutihan itu adalah untuk mengumpul data pendatang asing tanpa izin di negara ini termasuk berapa ramai yang bekerja dalam sektor yang dibenarkan mengambil pekerja asing dan memberi peluang kepada pendatang asing tanpa izin untuk pulang ke negara asal tanpa dikenakan tindakan tetapi terhad kepada tempoh yang dibenarkan.


Beliau berkata 200 syarikat yang berminat menjadi wakil menguruskan pendaftaran pendatang asing tanpa izin itu telah mengemukakan permohonan menggunakan borang yang boleh dimuat turun dari laman web
www.moha.gov.my.

Lee berkata Kementerian Dalam Neneri menetapkan hanya syarikat yang berpengalaman dalam bidang pengurusan sumber manusia dan pekerja asing akan dipilih manakala bagi pertubuhan atau persatuan pula ia hanya membabitkan majikan serta yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia.


“Kita mempunyai 1.9 juta warga asing yang sah bekerja di negara ini. Berdasarkan maklumat, pendatang asing tanpa izin juga berjumlah dua juta,” katanya.


- Bernama

Tiada ulasan: