Jumaat, 30 September 2011

Wartawan, Saifol dan Kesah Sedih.

Seorang wartawan wanita Utusang Meloyang mendapat tugas membuat liputan untuk mengetahui kehidupan penduduk setempat. Dia tiba dan mewawancara seorang lelaki bernama Saifol Baukari.

Setelah menanyakan banyak hal, si wartawan bertanya, “bolehkah Abang menceritakan peristiwa tertentu yang pernah terjadi yang melibatkan banyak penduduk dan peristiwa itu membuatkan semua orang bergembira?”

Lelaki tua itu menjawab sambil tersenyum, “suatu malam kambing ketua JKKKK hilang, jadi seluruh penduduk lelaki mencari kambing itu bersama-sama. Setelah mencari ke sana ke mari kami akhirnya menemukan kambing itu. Mungkin kerana malam itu dingin kami jadi horny dan akhirnya kami semua menggilir kambing itu.”

Sambil berkedip-kedip si wartawan berkata, “maaf Bang, kami tak mungkin menerbitkan kisah seperti itu. Ada tak peristiwa menggembirakan lain yang dilakukan bersama-sama oleh penduduk di sini?”

Saifol Baukari sekali lagi berkata dengan wajah gembira, “suatu malam lembu salah seorang penduduk hilang. Semua penduduk lelaki segera turun mencarinya. Setelah mencari ke sana ke mari, akhirnya lembu tersebut kami temui. Mungkin kerana malam itu dingin kami jadi horny dan akhirnya kami semua bergantian menggilirnya.”

Dengan perasaan frust sang wartawan memberitahu berita seperti itu tak mungkin diterbitkan di akhbarnya. 

Kemudian si wartawan berkata, “kalau begitu kita cuba tukar peristiwanya. Kali ini cuba Abang ceritakan peristiwa yang sedih.”

Saifol Baukari diam menunduk sebentar, lalu diangkat wajahnya yang penuh kesedihan sambil berkata, “satu malam saya hilang...”

Tiada ulasan: