Rabu, 22 Jun 2011

TV3, Bersih 2.0 dan Yob Tualang Sekah..



Salam untok pejuang...

Sebenornye haku dan Hanapiah Husin mengiring rakan kami ke TV3 untok temuramah mengenai isu BERSIH 2.0. kerana kenderaannya bermasaalah.

Kami tiba sekitar jam 4 petang dan dibawa terus kebilik media. Selepas sahaja habis temuramah rakan kami ini, haku dan Hanapiah diperkenalkan kepada pengacara sebagai blogger dan ativis masyarakat yang aktif.

Pengacara tersebut mempelawa kami untok ditemuramah dengan tajuk 'Apa pandangan anda dengan Perhimpunan BERSIH..?' Kami bersetuju, walaupun mengetahui TV3 akan edit temuramah ini mengikot citarasa mereka.

Hanafiah memberi pandangan dan cara penyelesaian masaalah hampir 5 minit. Dan apa yang kita buleh saksikan didalam video klip adalah temuramah yang diedit seolah olah Hanafiah tidak bersetuju dengan perhimpunan Bersih. Cara penyelesaian yang dibentangkan oleh Hanafiah, tidak langsung disiarkan. Warghkahkahkah... Sebenornye kami memang dah bersedia.

Giliran aku memberi pendapat, haku juga memberi pandang dan cara penyelesaian yang sama dengan hanafiah. 4 minit temuramah, yang komer lihat hanyalah komen haku yang hanya beberapa saat sahaja. Juga, cara penyelasaian tidak disiarkan. Yob Tualang Sekah digambarkan seolah olah tidak bersetuju dengan perhimpunan ini. Ini memang haku jangka awal awal, warghkahkahkah..

Jam 9.00 malam, haku menerima panggilan dan sms dari rakan pejuang mengenai temuramah ini. Haku kata, 'Kalo komer percaya dengan TV3, takde bezalah komer dengan geng Umno/BN yang lain..'.Mudah percaya dengan apa yang dipaparkan oleh media perdana ini.

Sebenornye, haku, Hanafiah dan rakan rakan telah pon berbincang mengenai isu BERSIH ini. dan kami sepakat untok menghantar "Nota untok Datuk Ambiga.". Dan berikut adalah pandangan peribadi Yob dan rakan rakan  mengenai isu ini...dan Yob telah sampaikan semasa temuramah tersebot.


"NOTA UNTOK DATUK AMBIGA.."

1. Kami bersetuju dengan hasrat Datuk Ambiga untok mengadakan perhimpunan Bersih ini diadakan dengan niat untok menyampaikan hasrat rakyat supaya piliharaya telus dan bersih mendapat perhatian dari penguasa.. Dan kami bersedia untok turun menyokong bersama lebih kurang 4000 ahli RTPJ.

2. Kami juga memohon agar semua penyokong memakai hanya baju berwarna kuning sahaja, tanpa membawa bendera parti politik masing masing agar perhimpunan ini tidak disalah anggap sebagai perhimpunan politik.

3. Namun niat yang baik ini diambil kesempatan oleh politikus politikus rakus untok kepentingan masing masing. Tiba tiba, Perkasa dan Ibrahim Ali melancarkan perhimpunan Anti Bersih pada tarikh, tempat dan masa yang sama. Pemuda Umno dan Khairy Jamaluddin juga tidak mahu ketinggalan.

4. BERSIH kini menjadi pertembungan politik diantara puak haluan kanan dan kiri. BERSIH kini bakal menjadi KOTOR.

5. Sogo dan sekitarnya bakal menjadi seperti 'the killing field'. Dipenuhi jerangkap samar yang pada bila bila masa sahaja pasti meletus kekecohan antara dua kumpulan ini. Pasti ada yang cedera, ditangkap, dipukol, kemusnahan fasilitas awan dan sebagainya.Saya merasakan, dengan kehadiran Perkasa dan Pemuda Umno ini, pemilihan kawasan Sogo sebagai tapak perhimpunan BERSIH adalah kurang bijak. BERSIH dan penyokongnya akan dipersalahkan 100%..

6. Sebagai pemimpin, Datuk Ambiga perlu memikirkan keselamatan para penyokong yang terdiri daripada golongan tua, ibu ibu, anak anak dan anak muda.. Ini memang mustahil dengan kehadiran Perkasa dan Pemuda Umno. Adakah cara lain yang lebih selamat dalam mencari publisiti dan simpati dunia..?

CADANGAN KAMI...

1. Perhimpunan ini dipindahkan ke Stadium Shah Alam dimana ia diadakan secara tertutop, mengurangkan risiko kerosakan harta awam, kecederaan dan penangkapan penyokong.

2. Pemantauan keatas kumpulan Perkasa dan Pemuda Umno akan menjadi lebih mudah.

3. Perhimpunan serentak juga buleh dianjurkan diPulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

4. Pada 9/7/2011, rakyat Malaysia yang menyokong perjuangan BERSIH ini memakai baju kuning, atau memasang bendera kuning sebagai tanda sokongan.

Terima kaseh.


p/s Yob dan rakan rakan akan berada bersama rakan pejuang... Jumpa disana.


http://youtu.be/1A6rRuJer1w



Tiada ulasan: